Теорія емоційного інтелекту, або Чому EQ важливіше, ніж IQ

Теория эмоционального интеллекта, или Почему EQ важнее, чем IQ

Розпізнавати свої і чужі емоції, керувати ними – основа життєвого успіху, говорить теорія емоційного інтелекту, яка ставить коефіцієнт EQ набагато вище традиційного IQ. Як розвинути в дитині такі цінні здібності?

Слідом за теорією множинного інтелекту, розробленої в 1983 Говардом Гарднером, згідно з якою єдиного поняття про «розум» немає і бути не може, адже у кожної людини є переважаючий тип інтелекту, багато вчених намагалися визначити, розвиток якого ж типу компетенції забезпечує життєвий успіх людини.

Виявляється, ще Чарльз Дарвін висловив думку про те, що саме емоційний інтелект був ключовим для виживання людини в доісторичні часи, оскільки він проявлявся в здатності адаптуватися до навколишнього середовища, уживатися і знаходити спільну мову з одноплемінниками і сусідніми племенами. А вже у минулому столітті, на основі теорії Гарднера, найбільш популярною в світі стала змішана модель емоційного інтелекту, створена науковим журналістом Деніелом Гоулманом. Його книга про емоційному інтелекті розійшлася рекордними тиражами у всьому світі.

Отже, згідно Гоулману, емоційний інтелект складається з 5 компонентів.

1. Самопізнання

Або здатність ідентифікувати свої емоції, свою мотивацію при прийнятті рішень, впізнавати свої сильні і слабкі сторони, визначати свої цілі і життєві цінності.

2. Саморегуляція

Це здатність контролювати свої емоції, стримувати імпульси.

3. Соціальні навички

Здатність налагоджувати стосунки з людьми, маніпулювати людьми, підштовхувати їх у бажаному напрямку.

4. Емпатія

Здатність враховувати почуття інших людей при прийнятті рішень, а також здатність співпереживати іншим людям.

5. Мотивація

Здатність прагнути до досягнення мети заради факту її досягнення.

Все це навички, яким можна і потрібно вчитися. Ось як ви можете допомогти вашій дитині в п’ять простих кроків.

1. Розпізнавати і вживати всі емоції

Ми, як батьки, хотіли б бачити тільки позитивні емоції в наших дітях. Їх гнів зазвичай викликає гнів і у нас. Їх смуток змушує нас турбуватися і ми хотіли б усунути її швидше. Нам хотілося б игрнорировать розчарування і тривогу в наших дітях, внадежде, що так вони пройдуть швидше. Ми хочемо, щоб вони весь час виглядали щасливими. Проблема в тому, що людина не може бути щасливою завжди. І дуже важливо, щоб ваша дитина знав, що відчувати відмінні від щастя почуття – цілком нормально. У той же час, дитина повинна розуміти, що не всі його вчинки допустимі: наприклад, не можна кидати речі в нападі гніву, але відчувати сам гнів – припустимо. Не ігноруйте ті дитячі емоції, які вам неприємні або незрозумілі. Іноді дітям потрібно, щоб ви просто їх вислухали з розумінням.

2. Грати в ігри, розвиваючі емоційний інтелект

Прекрасним інструментом для «програвання» всього спектру емоцій є читання вголос (і тоді Вовк відповідає Червоній Шапочці….) і театр: ляльковий (за диваном) або драматичний, в якому провідним актором є ваша дитина. Можна малювати чоловічків з різними виразами осіб або складати різні портрети з готових окремих сердитих і задоволених, лукавих і сумних очей, носів і уст. Так дитина навчиться розпізнавати емоції в собі і в інших людях.

3. Використовуйте конфлікти — на них дитина навчиться вирішувати проблеми

Не карайте дитину, наприклад, за сутичку з братом або сестрою, а навчіть його знаходити рішення проблеми. «Я розумію, що ти засмучений через брата: він забирає в тебе іграшку. Але я не дозволяю тобі бити його. Давай подумаємо: що ж робити?» Якщо дитина не знаходить рішення самостійно, запропонуйте йому кілька варіантів на вибір: «Грайте цією іграшкою по черзі. Так адже обох влаштує?»

4. Подавайте добрий приклад

Управляйте власними емоціями, особливо коли на вас дивляться діти. Замість підвищеного тону або крику, будьте прямими і в той же час добрими. «Я дуже засмучуюсь, коли ти кидаєшся їжею» краще, ніж «Ти тільки й робиш, що влаштовуєш бардак і доводиш мене до сказу!». Будьте чесними у тому, що стосується ваших почуттів, не перебільшуйте і не відмахуйтеся від них. «Зараз мені сумно. Це нормально, смуток проходить» і, звичайно, якщо ви щасливі і розумієте це, скажіть про це вашим дітям!

Цікаво, що і чудово підкреслює роль емоційного інтелекту і цілком підходить на роль дидактичного матеріалу мультфільм «Думками навиворіт» студії Піксар, що вийшов на екрани цього літа, виділяє п’ять головних емоцій героїні. Поки дівчинка Райлі не навчилася керувати своїми емоціями в силу віку та обставин, ці яскраві чоловічки: Радість, Страх, Сум, Гнів і Огиду, керують її настроєм і її вчинками. Ця симпатична історія – відмінна ілюстрація до перерахованих п’яти кроків для підживлення емоційного інтелекту у дітей і дорослих.

 Читайте також: "Перевірте, який тип інтелекту з семи можливих у вашої дитини"

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code